Home » Interviews » Rahi Rezvani
All

Rahi Rezvani

Een tijd geleden las ik in een interview dat Rahi Rezvani voor zijn 35e internationaal wilde doorbreken. Nu wordt hij inmiddels veelvuldig gevraagd om zijn werk én dat doet hij vooral in het buitenland. In hotel Lion D’or in Haarlem ontmoette ik Rahi en werd ik een uur lang bevangen door zijn passie voor beeld.

Atelier Versace book FW15 ©Rahi Rezvani

Hoe kijk jij tegen fotografie aan?

Ik noem mezelf geen fotograaf, maar ik ben ook geen kunstenaar. Ik ben gewoon iemand die heel graag beeld maakt. Welke naam ik het moet geven weet ik niet, maar dat maakt ook niets uit. Naast fotografie, beweeg ik mij langzaam richting film. Op dit moment werken we aan een film die ik heel graag wil maken.”

Hoe belangrijk is post-productie voor jou?

”Heel belangrijk. Tijdens mijn studententijd – in 2003 -ben ik in aanraking gekomen met Eizo. Een van mijn docenten werkte voor een groot bedrijf, waarvoor ik de postproductie deed. In ruil daarvoor kreeg ik twee Eizo-monitoren, de 21 inch CG. Ik leerde al snel dat het ontzettend belangrijk is dat wat je ziet op je monitor, overeenkomt met de werkelijkheid. Ik herinner mij nog goed dat toen ik voor het eerst een foto op een EIZO-monitor bekeek, ik ook echt het papier zag en niet de monitor. Ik dacht: dit is het beste ‘papier’ wat ik digitaal kan zien. Het leek op mat fotopapier en daar houd ik nog steeds van. Je zult mijn prints nooit op glanzend papier zien, alles is low-key en geprint op zwaar papier. Dus toen ik die twee monitoren kreeg, hielp me dat echt om de digitale camera te leren begrijpen. Hierna kocht ik een 31 inch ColorEdge, die heb ik nu nog steeds. Daarna ontmoette ik in Nederland mensen van EIZO en ben ik, omdat ik zoveel werk met deze monitoren, hun ambassadeur geworden. Soms geef ik lezingen voor een groep fotografen, om te vertellen over mijn ervaringen.”

Doe je zelf altijd de post-productie?

“Ja. Als iemand anders jouw post-productie doet, doet hij dat ook voor twintig andere fotografen. Al die fotografen hebben allemaal dezelfde uitstraling en kleurgebruik. Je bent niet meer speciaal en dat wil ik niet. Ik vind het belangrijk om een eigen handtekening te ontwikkelen. “

Fotografie gaat niet over competitie

Nederlands Dans Theater,campaign 2016 ©Rahi Rezvani

Is er een reden waarom je je werk nooit zult inzenden voor een award?

“Anderen raken met mijn foto’s, dat is voor mij het enige wat telt. Als je jezelf en de mensen om je heen nog steeds kunt raken met een foto van tien jaar geleden, dan ben je naar mijn mening een goede fotograaf. Dat zijn niet de foto’s voor commerciële doeleinden, die raken mensen maar heel even. Fotografie gaat voor mij niet over competitie.”

Welke camera gebruik je?

“Ik schiet met Hasselblad en Leica. Deze combinatie werkt voor mij het beste. Ik gebruik de Leica-M lenzen. De Hasselblad – Leica M-Monochrom is een van de beste camera’s die er op dit moment bestaat. De CCD-sensor van deze camera geeft de meeste diepte in de beelden. Ik wil geen camera die iedereen heeft, ik wil een andere vormgeving en design. Mijn eerste twee Hasselblads kocht ik zelf, net als de vier analoge Leica’s, die heb ik allemaal nog. Ik ben altijd blijven begrijpen wat ze doen, en nu ben ik nog steeds gek op ze. Heb je niet voldoende geld voor een nieuwe Hasselblad of Leica, ga dan naar Marktplaats en koop een tweedehands. Camera’s worden natuurlijk steeds beter gemaakt, zodat iedereen een redelijke foto kan maken. Maar dat betekent nog niet dat het een goede foto is. Daar moet je veel meer voor doen. Jouw emotie, als mens en als fotograaf, moet in erin zichtbaar zijn. Je beelden moeten een ziel hebben.”

En qua techniek?

“De technieken moet je kennen, maar je moet ze niet volgen. Want als je de technieken volgt, dan mist je eigen handtekening. Als iemand je vertelt hoe je moet fotograferen, dan kun je daar naar luisteren en ervan leren, maar je moet nooit precies hetzelfde gaan doen. Want waarom zou je iets willen doen wat een ander ook al heeft gedaan? Als je een goede fotograaf wilt worden, moet je een fotograaf vinden waar je volledig in gelooft. Je wordt zijn assistent, geeft tien jaar om hem dag en nacht te assisteren. Dan word je een goede fotograaf “

Waarom print je alles wat je fotografeert?

“Ik geloof niet in fotografie zonder afdruk. Mensen staren naar een plaatje op de monitor en vergeten het vervolgens weer. Ik druk bijna alles wat ik maak op een klein formaat af en bewaar dit, dan kun je het altijd nog fysiek aanraken. Mensen denken tegenwoordig dat wanneer je een foto afdrukt, dat je het dan ook moet verkopen of presenteren. Maar dat is niet waar. Dat printje geeft je feedback door de energie die het heeft. Als het geprint wordt, dan pas is het gepubliceerd, niet als je het digitaal bewaard. “

Je moet vangen wat je hart vertelt

Atelier Versace book FW15 ©Rahi Rezvani

Hoe kom jij tot het maken van een goede foto?

“Fotografie is een relatie tussen jou en de sluiter. Die sluiter is mechanisch. Maar jij moet de beslissing nemen. Het is eenzaam werk. Je moet de dingen vanaf de zijlijn bekijken en vangen wat je hart je vertelt. Het ontstaat in je hoofd op onverwachte momenten.
Het moet iets van jezelf worden.
Soms denk ik dat mensen er te gemakkelijk over denken, om echt te kunnen begrijpen hoe het zit tussen jou en je camera. En dit is ook echt heel lastig. Het is niet fysiek meer, het lijkt meer op een chemische reactie. Het komt vanuit je buik, onbewust. Als dat niet gebeurt, dan krijg je geen mooie foto. Dan wordt het nooit een onsterfelijke foto.”

Hoe doe je dat?

“Door alle Social Media verdwijnt een foto tegenwoordig heel snel naar de achtergrond. De hersenen van mensen zitten vol. Er zijn al zoveel foto’s gemaakt. Daarom is het niet makkelijk om iets origineels te maken. Als je dat wilt, moet je je afscheiden van al het andere en moet je een beetje buiten deze maatschappij leven.”

Dat is wat jij ook doet.

“Precies. Ik heb hetzelfde gedaan en ik wist dat ik het zou redden, want ik had mijn eigen visie. Ik luisterde én leerde de techniek. In het verleden, toen we veel minder fotografen hadden, heeft de tijd al veel ‘weggewassen’. Er zijn al veel perfecte fotografen geweest. En op dit moment gebeurt er zo ontzettend veel tegelijk. In de chaos van de enorme competitie loop je het risico dat je je tijd én je leven ‘verliest’.”

Joep Beving, 2016 ©Rahi Rezvani

Ben je aangesloten bij een galerie?

“Nee op dit moment niet.

Je maakt jezelf exclusief?

“Ik heb zoveel werk gemaakt dat mensen nog nooit gezien hebben. Ik heb het allemaal op print en ik laat het nergens en aan niemand zien. Ik bewaar het en laat de tijd voorbijgaan, ik geniet ervan. Ik liet een keer een werk van acht jaar geleden aan één van mijn vrienden van het Nederlands Theater zien. Hij vond het fantastisch. Dat was een beeld wat ik even opzij had gelegd en nu pas heb geprint. Ik wilde zien of het me nog hetzelfde gevoel gaf als die eerste keer. Als dat niet gebeurt, dan gooi ik het weg. Dan is het iets commercieels. Als het echt kunst is, dan moet het je nog steeds datzelfde gevoel geven.”

Wat is je ultieme advies aan beginnende fotografen?

“Zoveel mensen denken dat ze fotograaf kunnen worden. Maar zonder talent moet je dit niet doen. Passie alleen is niet voldoende. Wees realistisch, open je ogen en wees kritisch op wat je maakt.”

Heb je nog steeds tijd om vrij werk te maken?

”Ja, natuurlijk. Als je geen eigen werk meer kunt maken, dan verlies je je ziel. Als je constant op order werkt, dan word je een machine. Wat je ook doet, dat is dan niet 100% van jou. In de zomer, als iedereen een maand naar huis gaat, dan werk ik voor mezelf. “

Gaite Jansen, 2016 ©Rahi Rezvani

Rahi Rezvani is sinds 2012 ambassadeur voor EIZO

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Word abonnee

Kiekie krant is onderdeel van:

Fotolab Kiekie

Kiekie partners:

Meer informatie

FOTOLABKIEKIE
Openingstijden
maandag t/m vrijdag
van 09:00 tot 17:30 uur

Jan Evertsenstraat 79
1057 BR Amsterdam
+31(0)206830464
amsterdam@fotolabkiekie.com

Disclaimer
Algemene voorwaarden
Content Copyright ©2016
Fotolab Kiekie Webdesign: LEFHEBBERS