Home » Geen categorie » Interview Novi Zijlstra

Interview Novi Zijlstra

Klaar met je studie, alles zelf doen, de wereld in! Wie zijn de nieuwe lichting fotografen, wat is hun visie en hoe gaan ze te werk? Deze week: Novi Zijlstra, afgestudeerd aan Toegepaste Fotografie en Beeldcommunicatie van de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie.

Hoe is de liefde voor fotografie ontstaan?

Ik was vroeger als kind altijd al creatief bezig met tekenen en schilderen. Later veranderde dit in het maken van filmpjes en foto’s. Ik ging steeds meer foto’s maken van vriendinnen en dingen om mij heen. Verstand van de instellingen van de camera had ik nog niet. Het ging mij vooral om het maken van mooie plaatjes. Toen ik na de Havo een opleiding moest gaan kiezen leek mij een fotografische opleiding een goede keuze.

Ik ben iemand die liever leert door te doen dan door te leren uit boeken. De HBO opleiding Toegepaste Fotografie en Beeldcommunicatie aan de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie bleek een hele goede keuze te zijn voor mij. Ik zat hier echt op mijn plek en merkte al gauw dat ik de goede keuze had gemaakt om mij verder te verdiepen in fotografie.

“Door het coronavirus ging het klooster dicht en was het voor mij niet meer mogelijk om verder te fotograferen. Toch wilde ik verder gaan met de serie en gelukkig had ik zelf al veel beeldmateriaal gemaakt.”


Waar gaat je laatste werk over?

Mijn laatste werk gaat over het kloosterleven. Mijn tante is een non en woont in het klooster. Ik kom hier al vanaf kleins af aan op bezoek en was altijd al nieuwsgierig naar hoe de zusters leven. Ik ben eerst gaan observeren en heb hierna het kloosterleven in beeld gebracht. De serie laat het kloosterleven anno 2020 zien. Enerzijds zie je dat de tijd stil lijkt te staan in het klooster, maar anderzijds zie je ook dat het klooster mee gaat met de tijd.

Ik heb bij het maken van deze serie het clichébeeld weten te vermijden en hierdoor ontstonden er beelden die men niet snel verwacht als zij aan het kloosterleven denk, zoals een zuster achter de laptop. Door het coronavirus ging het klooster dicht en was het voor mij niet meer mogelijk om verder te fotograferen. Toch wilde ik verder gaan met de serie en gelukkig had ik zelf al veel beeldmateriaal gemaakt. Ik besloot om brieven te gaan schrijven met de nonnen waarin zij verschillende dingen vertellen over hun leven. Hierin komt bijvoorbeeld naar voren waarom zij het klooster in zijn gegaan en hoe zij de toekomst voor hen zien.

Daarnaast heb ik hen wegwerpcamera’s opgestuurd waarmee zij hun leven zelf in beeld hebben gebracht. Dit was erg spannend, want ik had geen idee of er iets bruikbaars uit zou komen en wat de zuster zouden gaan fotograferen. Het pakte goed uit er zaten veel verassende beelden bij. De brieven en de wegwerpcamera beelden maken het project uniek en persoonlijker. De brieven geven meer diepgang en zorgen ervoor dat dingen die je niet in beeld kunt brengen op deze manier toch aan bod komen. Naast mijn kijk op het onderwerp geven de wegwerpcamera beelden ook een kijkje door de ogen van de zusters.

“Ik kan in deze discipline binnen de fotografie mijn creativiteit en mijn interesse in maatschappelijke onderwerpen kwijt.”

Hoe zou je je stijl omschrijven?

In de loop van mijn studie ging ik in mijn fotografie steeds meer de documentaire kant op. Ik kan in deze discipline binnen de fotografie mijn creativiteit en mijn interesse in maatschappelijke onderwerpen kwijt. Ik benader mijn onderwerpen met respect, nieuwsgierigheid en laat de kijker nadenken over de onderwerpen die ik in beeld breng. In mijn stijl zorg ik ervoor dat mijn werk voor iedereen toegankelijk en te begrijpen is, maar wel op een onderzoekende manier waarbij het publiek gaat nadenken over het onderwerp.

Wie of wat is je grootste inspiratie bron?

Ik laat mij inspireren door verschillende dingen zoals films (documentaires), artikelen, dingen die ik om mij heen zie en natuurlijk andere fotografen. Er zijn veel fotografen die mij inspireren. Een fotografe die mij altijd blijft inspireren is Stephanie Gengotti. Ze is een documentaire fotograaf en woont in Rome. Ze heeft verschillende series gemaakt over het circusleven in verschillende circussen en vult dit nog steeds aan. Ze neemt de kijker in deze series echt mee in het circusleven. Het voelt alsof je even in een andere wereld zit en dat vind ik sterk.

Ook vind ik het mooi om te zien dat de mensen die zij in beeld brengt zich echt openstellen voor haar, waardoor de afstand tussen de kijker en de gefotografeerde mensen verdwijnt. Tenslotte is haar fotografie vernieuwend, waardoor ze een onderwerp, zoals het circusleven wat al vaak in beeld is gebracht, toch op een vernieuwende manier weet te fotograferen en de kijker weet te verassen.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Mijn hoofd zit vol met onderwerpen die ik graag in beeld zou willen brengen. Mijn plannen voor de toekomst zijn dan ook om deze onderwerpen verder uit te werken en de concepten die ik bedenk uit te voeren. In de toekomst wil ik mijn fotografie terug zien op verschillende plekken zoals in musea, in kranten/tijdschriften, in fotoboeken en op fotofestivals. Kortom genoeg plannen voor de toekomst!

novizijlstra.com

Interview Manon van Roosmalen

7 oktober 2020

Klaar met je studie, alles zelf doen, de wereld in! Wie zijn de nieuwe lichting fotografen, wat is hun visie en hoe gaan ze te werk? Deze week: Manon...

Lees verder
Meer informatie

FOTOLABKIEKIE
Openingstijden
maandag t/m vrijdag
van 09:00 tot 17:30 uur

Jan Evertsenstraat 79
1057 BR Amsterdam
+31(0)206830464
amsterdam@fotolabkiekie.com

Disclaimer
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
Content Copyright ©2020
Fotolab Kiekie Webdesign: LEFHEBBERS