Home » Geen categorie » Interview Ton Groot Haar

Interview Ton Groot Haar

Klaar met je studie en de wereld in! Wie zijn de nieuwe lichting fotografen, wat is hun visie en hoe gaan ze te werk? Deze week: Ton Groot Haar, afgestudeerd aan de fotoacademie.

Hoe is de liefde voor fotografie ontstaan?

‘Ik was een jaar of twintig toen ik het boek ‘Eye love you’ van Ed van der Elsken onder ogen kreeg. Ik vond het prachtig. Een zeer betrokken fotoboek over mensen en liefde. Ik had zoiets nog nooit eerder gezien. Maar in plaats van te fotograferen ging ik sociologie studeren en runde ik later een communicatiebureau.

Pas op mijn 55-ste besloot ik een cursus fotografie te volgen bij de Fotofabryk in Leeuwarden. En een paar jaar later meldde ik me aan bij de Fotoacademie in Amsterdam. De afgelopen vijf jaar heb ik me steeds meer ondergedompeld in de fotografie en heb ik onder meer les en coaching gehad van Venus Veldhoen, Robert van der Molen, Ringel Goslinga en Joost van den Broek. Vooral door deze bevlogen docenten ben ik verslingerd geraakt aan fotografie.’

“Door alle gebeurtenissen zijn ze eerder uit elkaar gegroeid, dan dichterbij elkaar gekomen”

Waar gaat je laatste werk over?

‘Mijn laatste werk is het fotoboek ‘Mirsad Ismet Izet’. Het is mijn eindexamenproject aan de Fotoacademie. Het boek gaat over drie broers uit Sankski Most in Bosnië. Toen de oudste broer Ismet werd vermoord door Bosnische Serviërs vluchtte de hele familie naar Nederland. Ze kwamen uiteindelijk allemaal in Leeuwarden terecht. De jongste broer Mirsad werd een vriend van mij. Toen zijn zoon Aky op 18-jarige leeftijd plotseling overleed, trok Mirsad zich terug uit het sociale leven. Hij verwerkte zijn verdriet op de volkstuin. Om hem beter te kunnen begrijpen ben ik in zijn verleden gedoken en ben ik drie keer in Bosnië geweest, bij zijn broer Izet, die vijf jaar geleden naar Bosnië is teruggekeerd.

‘Mirsad Ismet Izet’ is een portret van een door de oorlog in Bosnië verscheurd gezin. Een verhaal over dood, verdriet en verlangen. Iedereen gaat er op verschillende manieren mee om. Drie broers. Eén stierf in de oorlog. Een van hen woont in Nederland en verwerkt het verdriet van zijn plotseling overleden zoon. En één keerde terug naar Bosnië en heeft een rustig en vredig leven met zijn vrouw. De broers leven gescheiden in twee werelden: Mirsad in Nederland en Izet in Bosnië. Door alle gebeurtenissen zijn ze eerder uit elkaar gegroeid, dan dichterbij elkaar gekomen.’

“Ik maak contact met mensen en betrek ze bij mijn fotoproject. Door een vertrouwensband op te bouwen kan ik heel dichtbij komen.”

Hoe zou je je stijl omschrijven?

‘Ik ben een documentair fotograaf. De camera is voor mij een sociaal instrument. Fotografie helpt mij om uit mijn eigen ‘bubbel’ te komen, interessante mensen te ontmoeten en verhalen te vertellen. Gelijkwaardigheid tussen mij en de mensen die ik fotografeer is een belangrijk uitgangspunt in mijn werk.

Als ik fotografeer ben ik geen ‘fly on the wall’. Ik maak contact met mensen en betrek ze bij mijn fotoproject. Door een vertrouwensband op te bouwen kan ik heel dichtbij komen. Uiteindelijk maak ik het liefst een boek: een tastbaar resultaat van de samenwerking tussen mij en de gefotografeerde.’

Wie of wat is je grootste inspiratiebron?

‘Er zijn veel fotografen door wie ik geïnspireerd ben, vooral portret- en documentair fotografen. Ed van der Elsken, Anders Petersen, Stephan van Fleteren, Dana Lixenberg, Celine van Balen, Willem Poelstra en Claudia Heinerman. Maar mijn grootste inspiratiebronnen zijn mensen. Ik word vooral geraakt door hun veerkracht.

Mensen die in moeilijke situaties zitten en toch de veerkracht hebben om door te gaan en iets van hun leven te maken. Zo heb ik portret gemaakt van Jessica die bij haar opoe in de woonwagen ging wonen omdat haar grootmoeder ziek werd en zichzelf niet meer kon redden. En van Tom die lijdt aan schizofrenie, elke een bolletje ‘wit’ en een bolletje ‘bruin’ nodig heeft, maar toch wat van zijn leven weet te maken. De camera helpt mij om in contact te komen met deze mensen, een relatie aan te gaan en samen een boek te maken.’

‘De belangrijkste thema’s in mijn werk zijn ‘de veerkracht van mensen’ en ‘het leven in twee werelden’. Hiermee kan ik voorlopig wel vooruit.’

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

‘Ik had reizen in de planning staan naar Bosnië en Suriname. Maar door corona zal ik hiermee even moeten wachten. Ik wil vooral eigen fotoprojecten ontwikkelen, eventueel samen met andere fotografen. Voorlopig ga ik het dichter bij huis zoeken.

Mensen die ik al wat langer fotografeer zal ik nu wat vaker opzoeken. En ik heb nu ook meer tijd om research te doen voor nieuwe projecten. De belangrijkste thema’s in mijn werk zijn ‘de veerkracht van mensen’ en ‘het leven in twee werelden’. Hiermee kan ik voorlopig wel vooruit.’

groothaar.nl

Interview Thijs de Leeuw

13 november 2020

Klaar met je studie en de wereld in! Wie zijn de nieuwe lichting fotografen, wat is hun visie en hoe gaan ze te werk? Deze week: Thijs...

Lees verder
Meer informatie

FOTOLABKIEKIE
Openingstijden
maandag t/m vrijdag
van 09:00 tot 17:30 uur

Jan Evertsenstraat 79
1057 BR Amsterdam
+31(0)206830464
amsterdam@fotolabkiekie.com

Disclaimer
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
Content Copyright ©2020
Fotolab Kiekie Webdesign: LEFHEBBERS